Kända speedwayåkare

Jason Doyle, Australien

Jason Kevin Doyle föddes den 6 oktober år 1985 och är en speedwayförare från Australien. Han är en av nutidens mest framgångsrika speedwayförare och är regerande världsmästare efter att han år 2017 vann VM. Han har under sin karriär tävlat i sitt hemland Australien, men också i Polen och Sverige.

Fredrik Lindgren, Sverige

Jan Fredrik Tobias Lindgren föddes den 15 september år 1985 i Sverige. Han är en av Sveriges absolut mest framgångsrika och kända speedwayförare.

Tony Rickardsson, Sverige

Tony Rickardsson föddes den 17 augusti år 1970 i Avesta, och är en av Sveriges absolut mest framgångsrika speedwayförare genom tiderna. Han har under sin karriär tävlat för flera svenska klubbar, bland annat Masarna och Rospiggarna. Under Tony Rickardssons uppväxt var han intresserad av hockey, och trodde att det var det han ville satsa på i livet. Han blev bland annat utnämnd till lagkapten i Dalarnas TV-pucken-lag, vilket är en stor grej för någon som spelar hockey. Trots sina framgångar i hockey så höll han också på med speedway, även där väldigt duktig. Han hade tillslut inte tid att utöva båda sporterna på så pass hög nivå som han gjorde, och tvingades därför välja. Det var ett svårt val för honom men tillslut kom han fram till att det var speedway han ville satsa helhjärtat på. Han tränade hårt och det tog inte lång tid innan han tagit stora kliv i karriären, trots att han var så ung. Redan vid 20 års ålder hade Tony Rickardsson lyckats bli svensk mästare, och ett år senare tog han VM-silver. Det gick allt bättre för honom och när han var 24 år gammal blev han individuell världsmästare. Han har därefter tagit hem både SM-guld, VM-guld i par och sex individuella SM-guld. Han hade en enastående karriär och var tillsammans med Ivan Mauger den enda som vunnit sex individuella VM-titlar i just speedway. Tony Rickardsson är tillsammans med Ove Fundin de mest framgångsrika speedwayförarna från Sverige någonsin. Idag åker Tony Rickardsson inte längre speedway utan arbetar istället som regionchef för Swedish Match Continental Europe. Det var år 2006 som han berättade för världen att han skulle sluta tävla omedelbart. Han berättade att han under föregående säsong fick en hjärnskakning som skadade honom så pass allvarligt att han efteråt kände sig yr och såg dubbelt. Han gick därefter över till bilsport i några år där han tog hem 8 segrar.

Kenny Olsson, Sverige

Börje Kenny Olsson föddes den 3 juni i Stockholm. Han bodde under en lång tid i Eskilstuna där han tävlade i speedway för klubben Smederna. Kenny var mycket omtyckt i speedwayvärlden då han alltid var trevlig mot alla han mötte och höll alltid ett glatt humör, även när det inte gick som han ville. När man pratar om speedway i Sverige kommer ofta Kenny Olssons namn upp, men inte av anledningen att han tagit hem flest medaljer. Han är så välkänd i speedway för att han omkom i en svår olycka år 2007. Han blev under säsongen 2007 utlånad från klubben Hammarby till Vargarna från Norrköping. Där blev han mycket väl bemött och bidrog till en stor förstärkning i laget. Han hade under kvällen den 7 juni år 2007 en hemmamatch mot Valsarna på Kråkvallen, och det var då det hände. Kenny Olsson var med i en svår olycka under tävlingen där han skadade sitt huvud allvarligt. Han hamnade på sjukhus och inte långt senare dödförklarades han. Alla som hade intresse för speedway i Sverige satt hemma och höll tummarna för att Kenny Olsson skulle klara sig, men dagen därpå kom det tunga beskedet att han avlidit. Detta tog hårt på speedway-Sverige och det väckte en skräck för sporten hos många. Det är inte ofta det sker dödsfall i speedway, men när det väl gör det så blir allmänheten självklart rädda.

Skillnader på speedwaycyklar idag jämfört med förr

Det kommer ständigt nya speedwaycyklar som går lite snabbare och är lite bättre än de föregående modellerna. Det är hela tiden små ändringar som görs i konstruktionen som gör att de blir allt bättre. Det är utseendemässigt inte speciellt stor skillnad på cyklarna idag jämfört med för några år sedan, men vissa ändringar syns. De blir hela tiden smidigare och enklare för förarna att hantera, vilket underlättar på tävling och träning.